Giving away the secrets of the trade

Veien til ferdig utstilling er et mangslungent arbeid og en prosess med mange involverte. Det å forsøke å dokumentere en slik prosess på en blogg kan være frustrerende. Det er ikke alt som bør sies, og heller ikke alle kort man vil vise på forhånd. Harmonerer dette egentlig med mål om inkludering, deltakelse og å ta publikum med på prosessene? Når det er sagt; jeg er overbevist om at vi har gode ting i vente i oktober…

Først: Tusen takk til dere som allerede har sendt inn spillelister! Det skal innrømmes at vi ennå ikke har fått inn særlig mange, men de som har sendt inn har tatt oppgaven på alvor. Vi har også fått flere historier om utvalget som har blitt gjort. På meg virker listene som resultat av til dels dypt personlige valg, og samtidig både ”best of” og en smule ”show off”, akkurat slik som de beste spillelistene ofte er. Vi trenger uansett flere lister: supersonicscientists@rockipedia.no

Rent statistisk er det klart at innsenderne stort sett har lagt bånd på seg i forhold til antall spor på listene, og til sammen er vi er nå oppe i 35 forskjellige låter. To låter har forresten gått igjen i samtlige lister vi hittil har mottatt. I tillegg har vi også fått et par interessante bidrag fra Knut Sigurd Senumstad. Han har sendt inn et litt annet type utvalg, og har laget flere spillelister som nærmest framstår som kontrafaktiske varianter av fenomenet Motorpsycho. Nedenfor formidles en alternativ historie hvor Ryan har blitt bandets hovedvokalist.

I infoteksten om Motorpsycho som kurator Engevik laget til bloggen, ble det i tillegg til bandmedlemmene trukket fram hele fjorten personer som har vært viktig for Motorpsycho. I en mail til supersonicscientists@rockipedia.no har en leser påpekt at også andre folk burde ha blitt nevnt i så henseende. Innspillet kan illustrere problemstillinger i forhold til utvalg en kurator til enhver tid står overfor. Uansett, her er flere viktige menneskelige greiner på Motorpsychotreet:

Lars Klokkehaug tok over for Trude Midtgård som bandets lydtekniker i 1993 og ble avløst i jobben av tidligere turnemanager Pidah i 1995. Morten “Turbo” Thobro er heller ikke nevnt i infoteksten, men vil allerede ha en bitteliten birolle i neste bloggpost. Han var tekniker på backline og gitar fra 1994, fram til at arbeidet for a-ha tok for mye av tiden hans i starten på det nye årtusenet. Kjell Arne ”Kjelli” Sandvik, var trofast merch-mann på flere turneer på 1990-tallet, og i følge flere platecover, også bandets ”punk alibi”.

11127724_10153913399220476_1666015609759649660_o
Eindhoven 1999. Snah, Turbo, Lolly, Dip, Pidah, Bent, Geb og Kjelli. Ukjent fotograf, lånt av Kjelli.

Ken Kuipers var tekniker for bandet fra rundt år 2000, mens Tos Nieuwenhuizen jobbet som gitartech. Ketil Nicolaysen har også kjørt lyd i samme periode, og gjør det fortsatt. Sivert Lundstrøm kjørte lys en periode på midten av 90-tallet, mens Steffen Telstad har vekslet mellom merch og lys i begge årtusenene. Steffen spilte for øvrig trommer i det Motorpsycho-relaterte bandet Detroit Dogs i hine dager. Jan Erik Holto har kjørt lys de siste årene. Når vi snakker om lys ville det ha vært merkelig å ikke samtidig peke på Pekka Stokke, som har gjort spektakulære ting for bandet i så henseende. Ikke minst i forbindelse med framføring av The Death-Defying Unicorn og spillejobbene bandet har hatt i Nidarosdomen og Oslo Domkirke.

Tove C. Nilsen har også blitt foreslått. Hun er omtalt som en slags mentor i bandets aller tidligste periode, og hadde også mye å si for coverutforming på albumene Lobotomizer og Demon Box. Og hva med Matt Burt som både bidro med samples, poesi og røst på låter som True Middle og Plan #1? Rolf & Jeannete Gustavus  (aka the Stickmensch) er kun benevnt som Stickman Records i oversikta, men har også blitt omtalt i bloggen tidligere. De fortjener uansett å trekkes fram minst en gang til. Utfordringene de to har hatt med håndteringen enkelte av Motorpsychos mer intrikate fysiske utgivelser fortjener egentlig en egen bloggpost. Men hvorfor stoppe her? supersonicscientists@rockipedia.no

Vi skal tilbake til der vi startet denne posten. Å lage utstilling er en mangslungen affære. Prosjektleder og kurator Engevik har siden første bloggpost satt en rekke krefter i sving for å gjennomføre sine visjoner. Det samarbeides tett med bandet, men også med andre eksterne og fortsatt konfidensielle krefter. På Rockheim er det er ikke bare meg den ydmyke blogger som har måttet trå til, mange ansatte er allerede tatt med inn i prosessen på ulike måter. Mye av dette handler om tradisjonelt museumsarbeid og samlingsforvaltning, slik som storstilt registrering. Dette gjelder blant annet av et stadig voksende fotomateriale. Her har vi fått flere bidrag, ikke minst fra bandet selv.

IMG_2892

Intervjuene som skal brukes i utstillinga er nå i boks. Flere personer arbeider mellom andre arbeidsoppgaver på skift med transkribering av de mange timers lange intervjuene. Dette er en prosess som skal ferdigstilles i god til før sommeren, før det svært omfattende materialet må klippes ned til poengterte filmsnutter til bruk i utstilling. Råmaterialet er sikret og oversiktelig organisert i museets digitale arkiv, og vil være tilgjengelig for forskere i all uoverskuelig framtid.

Vi har tidligere vært inne på Nasjonalbiblioteket og mengden av materiale som denne institusjonen har sikret for ettertida. Her samarbeider vi tett, og har også gått gjennom mengde av filmmateriale i håp om å finne godbiter til bruk i utstillingen. I tillegg må eventuell bruk rettighetsklareres.

Som vi allerede har avslørt vil studioarbeid og innspillinger være et fokusområde i Supersonic Scientists, og da røper jeg forhåpentligvis ikke for mye ved å fastslå at også teknologi og instrumenter vil ha en sentral plass i utstillinga. Dette handler om gjenstander fra Rockheims samling, men også nye donasjoner, lån og innkjøp.

DSC_1248
Det gjøres allerede nå et utvalg av hvilke gjenstander som må med og ikke i den fysiske utstillinga. Her prioriteres det blant ”ikoniske” gjenstander og mer obskure ting som aldri har blitt vist før. Supersonic Scientists skal også være tilrettelagt for publikumsdeltagelse og interaktivitet. Hvordan skal gode men ville ideer gjennomføres i praksis? Også her foregår planlegging og testing.

FullSize

Et eget program med publikumstilbud og arrangement i utstillingsperioden må også på plass. Her tar vi fortsatt i mot gode ideer!

Ikke minst må utstillingsrommet planlegges, og den fremragende Daniel Richards ”maker of things” er på saken. For tiden handler mye av arbeidet om tegninger av rom og planlegging av praktiske løsninger, før selve byggearbeidet starter. Mye av dette er fortsatt i prosess, og hemmelig som så mye annet.

SSS_Glimt1

Takk til alle som hittil har sendt inn lister og annen respons, en spesiell takk til Kjell Arne Sandvik og Morten Fagervik for hjelp til orientering i bandets crew-historie i forbindelse med denne posten. I neste innlegg skal vi ta en tur på svarteste Lamon.

Send inn spillelister, gode forslag, rettelser, ros, kjærlighet, etc.: supersonicscientists@rockipedia.no

Foto (og engelsk!): Lars J. Dyvik

Siste innlegg

Siste kommentarer

Arkiv

Kategorier

Meta

Morten Haugdahl Written by: